додати запис
в каталог
Статті

Шаманізм у віруваннях вікінгів

11-07-2013

Магія і вікінги


Сліди первинних вірувань, таких як анімізм, шаманізм і тотемізм є тепер щораз популярнішим предметом досліджень істориків,які цікавляться релігійністю індоєвропейських народів. Ці дослідження не обмежуються лише академічною дискусією, але впливають також на формоутворення образу вікінга (напр. явно навіжена постать „божого безумця” Флокі з серіалу Міхаела Хірста) чи на групи реконструкцій давніх вірувань.

Зокрема цікавим реліктом стародавніх вірувань  в релігійності скандинавів є наявність залишку шаманізму. Громадськість дослідників не погодилася у повній мірі, щодо питання чи шаманізм складає окрему релігійну систему, чи є заледве елементом, доповнюючи інші релігійні системи. Елементи системи шаманських вірувань,проникали з усілякими релігіями. Шаманізм часом є центральною колоною вірувань певної громадськості (напр. у віруваннях сибірських народів),в інший  випадках відіграє побічну роль,поступаючись перед головними течіями релігійності (як в Скандинавів), а бува,що відіграє невелику роль або підлягає переслідуванням в релігіях монотеїстичних (як серед мусульманських турецьких Алавітів тобто Алевітів і Бекташитів чи в деяких течіях вірувань п'ятидесятників серед християн).

Шаманізм у вікінгів


Центральною постаттю шаманізму є шаман. Його функція полягає в налагодженні контакту з потойбічним світом.Він може це робити з метою цілительства чи психічної допомоги.Шаман має силу контакту і бачення потойбічного світу, але щоб у повній мірі нею користуватися,мусить часом сягнути по особливі ресурси, серед яких виступають такі практики як молитва,налагодження контакту за допомогою символів чи зображень. Однак найважливішим, ключовим і складаючим суть шаманізму є можливість нав'язання безпосереднього контакту.Шаман налагоджує його, вводячи себе в стан екстазу. Ще донедавна виділяли дві моделі потрапляння в екстаз – політ в інші світи (небес або пекла) або втілення в себе духів (при цьому таке втілення різниться від одержимості духом,тим, що шаман на відміну від біснуватого контролює свій стан). Найновіші дослідження виявили, що однак існують культури, в яких не практикуються подорож в світ духів(напр. в Кореї), а дослідження над посесійними культами і так званою шаманською хворобою виявили, що адепт початківця шаманської практики,зовсім не повинен мати контроль над своїм станом. Кандидат на шамана, щоб змогти вирушити в загробні світи і виконувати свою функцію, мусить пройти ініціацію, яка передбачає смерть і повторне народження.


Духи у вікінгів які опікуються людиною


Шаманові товаришує його опікунський дух або підручний.Цей дух є в деякій мірі другим его шамана, його двійником, тінню чи виконанням.Він найчастіше приймає форму якогось звіра, але опікунським духом може бути як рослина,так  навіть і інша людина. Найбільш поширеним символічним опікунським твариною-духом, є хижа птиця. Таким опікуном, супроводжуючим шамана у виконанні обрядів,в різних міфах народів,що проживали на Балтиці є - крук в Скандинавів,балабан у слов'ян та сокіл або орел у Балтів.

Вирізняється три види контакту,які нав'язує шаман з духом.

1. цілковита ідентифікація – шаман поводиться цілковито згідно з волею духу, який входить в тіло шамана і переймає над ним контроль;     
2. здвоювання ролей – шаман певною мірою виконує як свою роль,так і духа; форма цих відносин набуває форму діалогу, в якому шаман розмовляє з духом;    
3. Вербальне Відтворення – шаман за допомогою описів представляє духа, якого бачить і напр. коментує побаченні події  або переживає видіння, короткий зміст яких розповідає після повернення в нормальний стан

Наступним елементом, що вартує уваги, є факт, що померлого в дорозі на той світ супроводжує  зооморфний побут – сокіл і верховий кінь. На всьому євроазіатському просторі , як і на інших, однаковою мірою в образі птиці постають різного роду опікунські духи. Наприклад в багатьох культурах індійців прерії виступає Птиця Грому, а Чорна Птиця з'являється в турецьких народів, ворон або орел – в якутів,в той час у індоєвропейських народів з'являється Гаруда, перський Сімург чи слов'янський Балабан.Також в скандинавів святі хижі чи  падложерні птахи супроводжували найбільшого шамана-короля, тобто Одіна (вже в XІІ столітті Сноріі Стурлоссон визнав, що Одін мусив бути великим воєначальником, королем-священиком і був увіковічений як бог). Товаришами Одіна є два ворони – Хугін (Думай) і Мунін (Пам'ять), які повсякденно приносять йому інформацію,про те що робиться в дев'яти світах
В Прусів ці пташині духи опікуни супроводжують померлого в дорозі на той світ. Свідчить про це описання жертовного поховання записаного в дергонському трактаті, в якому звітують капланами Туліссові і Лігашові про відправлення померлого на небеса у супроводі сокола і коня.


Відносини з опікунським духом в міфології вікінгів


Наступною характерною ознакою для шаманізму у світі вікінгів є наявність  специфічних еротичних відносин. Одним з найглибших джерел релігійного досвіду в стародавніх часах, було подання сексуального акту як містичного і трансцендентного. Наявні в шаманізмі інтимні відносини між опікунським духом і шаманом є прикладом цього.

Бог Одін

В разі цілковитої ідентифікації шамана з духом, опікунський дух, що є зазвичай протилежної (як в скандинавів жіноча Фельга) статі ніж шаман, складає в певній мірі поповнення сутті священика-шамана. Такі відносини зазвичай призводять до сексуальної трансгресії. В деяких народів напр. в північноамериканських індіанців деякі шамани мають обов'язок носити жіночі наряди, а в якутів є практика гомосексуальних шаманів, які повинні сформувати зв'язок з духом, як із земним чоловіком.
В свою чергу Геродот згадує плем'я, що живе в СцитіЇ, чоловіки якого  кровоточили що місяць як жінки. З подібною ситуацією зустрічаємося в скандинавів – в скандинавських міфах,це Сейдкони. Зазвичай перекладається ця назва як чарівник або чаклунка, тобто особа, яка практикує навчену  богинею Фрейе з клану Ванів,магію сейдр. Ця магія допомагала людям здобувати надприродні можливості, що можуть однаковою мірою як допомагати,так і  шкодити ворогам, як  наприклад в Сазі про Вольсунгів,магія сейдр дозволяє людям міняти зовнішність або швидко подорожувати.
 Натомість Вельва або Volva (жінка-шаман) що володіє магією сейдр вміла віщувати майбутнє і знала усілякі секрети. Цю магію практикували головним чином жінки, хоч не уникали її і чоловіки, не дивлячись на те,що це межувало з ганьбою гомосексуалізму.Така ситуація мала місце в суперечці Одіна і Локі, коли перший звинуватив другого однаковою мірою в гомосексуалізмі, як і гермафродитизмі (що в скандинавів давало привід для вигнання, а особа безпідставно обвинувачена в таких вчинках мала право вбити наклепника без жодних наслідків).Локі однак сам відповів на обвинувачення Одіна.

                                                                  (Одін)
 Veiztu, ef ek gaf ?eim er ek gefa ne skylda,     "Якщо не воїнам      хоробрим,
 inum sl?vurom, sigr,                                           а трусам перемогу
 atta vetrvartu fyr jor? ne?an                                  нерідко я дарував,
 kyr molkandi ok kona,                                          то ти під землею
 ok hefr ?u ?ar born borit,                                     сидів вісім зим,
                                                                доїв там коров,
                                                                народжував дітей там,
                                                                ти-жінкоподібний чоловік",

                                                                   (Локі)
 ok hug?a ek ?at args a?al                                         "А ти,я чув,
 En ?ik si?a ko?u Samseyu i,                                     на острові Самсей
 ok draptu a vett sem volur,                                     в барабани бив,
 vitka liki fortu ver?jo? yfir,                                  посеред людей чаклував,
 ok hug?a ek ?at args a?al                                       як роблять це відьми,-
                                                                 ти-жінкоподібний чоловік".


Бог ЛокіЛокі вживає термін volur, тобто відьми (множинне число від Volva),цим самим акцентуючи увагу на те,що Одін практикує магію яка є характерною для жінок. Крім цього називає Одіна жінкоподібний чоловік, тобто args aðal (дослівно жіночим способом). Зв'язок між гомосексуальними обрядами і дивінацийними який притаманний чаклункам,видається нерозривним.Ані Одін, ані Локі не заперечують, що користуються жіночими ритуальними обрядами. Сейдр і галдр, були найбільш поширеною формою магії у скандинавському світі. Сліди, що свідчать про вживання сейдр, ми знаходимо в Скандинавії, Ісландії та на просторі, де культура вікінгів проникла в культуру Саамів.
Похорони чоловіка, практикуючого сейдр,містила елементи характерні жінкам, такі як фаллічні дерев'яні прути чи кастрюлі. Особи практикуючі таку магію були поховані так як жили, обабіч поселень ,здаля від решти громади але з повагою належною могутнім особам.

 

Вплив культури вікінгів  на розвиток сучасних неоязичницьких рухів


Сьогодні дослідження над впливом,який мали сексуальні і шаманські обряди дають вагомий поштовх для розвитоку неоязичних рухів. Деякі неоязичні організації, наприклад як британські прихильники  Ásatrú, вважають гомосексуальні практики нечоловічими і такими які суперечать родинним зв'язкам  – при цьому тотално ігноруючи доробок науковців, які досліджують явище ритуального гомосексуалізму серед скандінавів.Інші неоязичні організації, що залишаються під впливом руху Вікка́ (хоч сам засновник Вікка́ – Гералд Гарднер був досить „гомоскептичним”)  часто, підкреслюючи жіночну сторону природи і акцентуючи, що хоч гетеро сексуальний чоловік і може практикувати сейдр,але гомосексуалісти мають до цьому кращі передумови. Залишається відкритим питанням, наскільки великий вплив мали практики магії сейдр на щоденне функціонування скандинавів і який великий вплив нададуть подальші дослідження на неоязичні рухи.

Матеріал переведено з інтернет видання historia.org.pl

Читайте також:

« До списку статей


Увага! Коментарі модеруються до того, як вони будуть опубліковані на сайті.
Ми не гарантуємо термінів розгляду ваших коментарів. Ваш коментар може бути не розміщено, якщо він не відповідає вимогам сайту.

Автор:


Відгук:




У Львові

Прогноз погоди у Львові на 5 днів Курсы наличного обмена на сегодня


Фотогалерея «Львів старовинний»

Афіша кінотеатрів
IMAX

Афіша театрів
Львівський Національний Академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької
Львівський драматичний театр ім. Лесі Українки
Перший український театр для дітей та юнацтва
Театр ім. Марії Заньковецької - велика сцена
Театр ім. Марії Заньковецької - камерна сцена

Останні записи в блогах
« 1/5 »

Читати всі записи »

Мій обліковий запис
Логін (e-mail):
Пароль:
Забули пароль?

Не зареєстровані на сайті? Реєструйтесь і отримайте безкоштовну скриньку ВашеІм’я@lvivposter.com!

Також ви можете увійти за допомогою облікового запису іншої системи (виберіть сервіс, на якому розміщений ваш існуючий e-mail):

Соціальні сервіси

Поділіться корисною інформацією з друзями! Додайте цю сторінку в закладки або у вашу улюблену соціальну мережу:

Класс!

 

Продвижение сайта - WWA

створено "літом" :), 2010 року
© 2010-2013 Львівська афіша
Всі права захищені. При використанні матеріалів зворотня ссилка обов'язкова.