додати запис
в каталог
Статті

Виникнення 3D формату та розвиток 3D кінотеатрів.

30-12-2012

Кінотеатри Львова.

Афіша Львівських кінотеатрів

Історія зародження 3D кінотеатрів

Ще в древні часи художники прагнули надати своїм творінням обсяг. Так народилися великі відкриття, такі як повітряна перспектива, правильне розташування світлотіні і т.д. Чого ж ми (людство) досягли? Подивимося на всі сфери мистецького та технічного розвитку, і, зрозуміло, почнемо з найдавніших - з художників. До того - ж прийоми в образотворчому мистецтві відносяться і до фотографії. Отже, якими ж прийомами користуються сучасні майстри пензля і олівця, що роблять їхні малюнки об'ємнішими в порівнянні з нашими предками, які робили пласкі наскальні малюнки?

Коротко про 3D

Для початку трохи геометрії: відміна двомірного простору від тривимірного криється в одній деталі. 2D простір - це площина і у неї є два вектори: Y - висота, і X - ширина, за допомогою яких визначаються координати лежачого на площині предмету. Але варто додати ще один параметр - глибину (Z), і ми отримуємо нескінченний простір, де предмети знаходять форму і об'єм - 3D. Перспектива в малюнку передається так: - геометричні спотворення: чим далі об'єкт (або його частина), тим менше він здається. Так само стискаються і відстані. - Кольори предметів з видаленням все більше зливаються з домінуючим у навколишньому середовищі кольором (на відкритому просторі - з кольором неба, в закритому, довгому коридорі, тунелі тощо - з кольором стін). Зменшується контрастність, насиченість, чіткість і деталізація. Межі квітів і предметів зливаються один з одним. Це називають «повітряною перспективою», так як ці зміни відбуваються через маси повітря, що лежить між глядачем і далеким предметом. - Обсяг (опуклість) предметів передається на площині одним засобом - розподілом світла і тіні. Тільки правильним накладенням тіней і позначенням відблисків можна перетворити плоске в реалістичне і об'ємне. Всі художні прийоми можна і потрібно використовувати в фотографії. По суті, фотографія (світлопис) відрізняється від живопису тільки коштами і технікою виконання, а мета одна - висіти в рамці і радувати око.

ЗD і кіно

Наступний крок був зроблений майстрами кіно,які об'єднали ряд послідовних статичних картинок в ілюзію життя. Про те, який ефект справило поява синематографа, можна подивитися у фільмі «Людина з бульвару Капуцинів», якщо ще хтось не бачив. На даний момент ми всі до телебачення звикли на стільки, що сприймаємо його як даність, невід'ємну частину життя. І тут несподівано в створення об'ємності зображення увірвався звук. Спробуйте подивитись фільм без звуку, і ви оціните міць його вплив на свідомість. Звукові ефекти зайняли добру половину значущості в створенні ілюзії тривимірності, хоча багато хто і недооцінює його важливості або не усвідомлює. Зараз навіть змінюють пріоритети: спочатку роблять звукову доріжку, а потім під неї підганяють відеоряд, наприклад, в мультиплікації.

Розвиток технологій призвів до переносу послідовності зображень на тверду основу і породив таку цікаву річ, як голограма. Спочатку це були найпростіші голографічні лінійки,які розважали школярів. Зараз технології досягли великих висот, і в голографічних зображеннях можна побачити дуже красиві і об'ємні портрети, зроблені з фотографій. Кіногалузь теж не стояла на місці, і не так давно був зроблений голографічний телевізор: екран, який поєднує принцип голограми і звичайного екрану дозволяє переглядати під різними кутами огляду різні телеканали одночасно. Правда, в широке використання цей апарат не потрапив, у всякому разі, поки. Пов'язано це, мабуть, з безліччю причин: по перше, незручність зі звуком - комусь доведеться сидіти в навушниках, по друге, кут огляду - перейшовши зліва на право ви будете бачити інший канал, а інформацію зі свого пропустите - це прив'язує вас до обмеженого простору. Ну і свою роль зіграла дорожнеча технології та відсутність доцільності.

Дуже яскравий ефект справило поява стереофільмів, або, як зараз називають, «фільм у форматі 3D». Це досить цікавий ефект. Принцип його такий: одне і те ж зображення робиться в різних колірних спектрах і накладається один на одного з легким зсувом. За допомогою спеціальних окулярів і особливості людського зору глядач бачить об'ємне зображення. До ще більшого реалізму його наблизили за рахунок тактильних відчуттів, таких як хитання крісел, подих вітру, розпорошення бризок.

Такий же ефект можна отримувати і на статичній картинці. Але популярності це не отримало з-за необхідності завжди мати окуляри, а без них зображення виглядає погано.

На особливостях людського зору був зроблений цікавий ефект 3д зображення для статичних картинок, що мав популярність в 90-х роках. Спочатку зображення виглядає як своєрідний орнамент, але якщо дивитися як би крізь картинку вдалину, то орнамент зникає, а на його місці з'являється об'ємне зображення. Такі малюнки збирали в книги і продавали всюди, але зараз вони менш популярні. Набридають вони швидко, та й очі «ламати» не дуже хочеться.

Також в кіно для збільшення ефекту тривимірності стали використовувати паралельні сцени, тобто одну сцену знімають кількома камерами і по ходу дії можна переключатися з одного виду на інший. Це стало можливим з появою носіїв інформації великої ємності, типу DVD. Великої популярності це не набуло, тому що це знижує художню цінність фільму.

Ще один ефект під назвою «зупинка миті» всі бачили у фільмі «Матриця». Робиться за допомогою безлічі камер, розташованих навколо об'єкта, синхронізованих, що спрацьовують в один момент. По суті, це і є 3D малюнок. Тільки для економії в 3D фото використовується одна камера і обертається об'єкт.

Самим же перспективним у розвитку 3d в телебаченні є, на мій погляд, вдосконалений і модернізований голографічний телевізор. Схема роботи така: екран розбитий на 13 вертикальних площин з різними кутами відображення (по типу голограм), сюжет знімається за допомогою 13 камер, встановлених по дузі недалеко один від одного. Сигнал з кожної камери передається на відповідну площину екрану. В результаті, міняючи місце розташування щодо телевізора, ми будемо бачити об'єкт зйомки з того чи іншого боку. З здешевленням технологій і розвитком мереж передачі даних, я думаю, це отримає велику популярність.

Разом з телебаченням вперед зробили крок звукові технології. Тривимірний, швидше об'ємний звук вже легко доступний. Крім старих, дуже незручних схем по типу 5.1 і 7.1 з'явилися нові компактні звукові блоки, що називаються «звуковий екран» з об'ємним звуком. Які не дорогі (приблизно від $ 600) і компактні, дають дуже якісний об'ємний звук. Працюють вони на принципі відображення звуку від стін. При першому запуску апарат аналізує відбиття звуку від поверхні стін, стелі та меблів. Величезною перевагою його в порівнянні з 5.1 є те, що він розкладає навіть звичайне стерео в об'ємний звук і габарити, і зручність використання. Також можна скористатися ще одним приголомшливим ефектом - обмеженим звуком. Працює так - тримайте пульт біля обличчя і включаєте цю функцію, (апарат орієнтується на пульт), в результаті апарат створює дуже чітко обмежену зону високої гучності навколо вас приблизно 1 м в діаметрі. Поза зоною гучність звуку в рази нижче, а деякі частоти відсутні. Зона переходу дуже маленька - приблизно 15 см, вхід в зону високої гучності нагадує, те,як якщо б ви входили в кінозал, в якому йде сеанс, з коридору.

Ще один прорив зробила ігрова індустрія, створивши віртуальні тривимірні світи для одиночних і багатокористувацьких ігор. Розвиток ігрової індустрії і спецефектів у кіно привело до популяризації тривимірних графічних редакторів та розвитку 3D движків. Це призвело до появи великої кількості фахівців по 3D графіці, а це, в свою чергу, привнесло 3D в різні сфери життєдіяльності. Крім кіно, мультиплікації і всіляких дизайнів велику частку ринку зайняла візуалізація інтер'єрів та екстер'єрів (зовнішнього вигляду архітектурних споруд). Архітектурна візуалізація дозволяє побачити будинок або дизайн приміщення на стадії його планування, або зробити художній знімок приміщення, яке тільки в проекті. Коштує це не дешево, але значно дешевше, ніж будівництво невдалого будинку.

На даний момент для ігрової індустрії випускаються 3d окуляри і тривимірні шоломи. Замість скла на них розташовані невеликі екрани з високим дозволом. Принцип їх роботи такий: чіп на відеокарті пускає спеціальне зображення для правого і лівого ока, і виходить об'ємний ефект. Спеціальний треккер дозволяє управляти грою поворотом і нахилом голови.

Приблизно в цей же час набирали популярність інтерактивні 3D фото панорами з повним круговим оглядом 360х360 градусів. Тепер це популярне захоплення привело до появи комерційної сфери панорамних турів. Не так давно зі збільшенням швидкостей Інтернету стала набирати популярність і 3D малюнок. Для здешевлення технологій часто стали використовувати фототехніку замість відеотехніки, звідси і назва «3D фото». Головною складністю і ціноутворюючим фактором у створенні віртуальних турів і 3D фотографій є велика кількість ручної праці. Процес фотографії, обробка зображень, збірка ролика забирає багато часу і, відповідно, коштує грошей. Хоча процес 3D фото можна автоматизувати (про це в окремій статті). Експерименти отримання 3D фото за допомогою фотоапарата тривають. Компанія FUJI робить стереоскопічний фотоапарат. За допомогою двох об'єктивів створюється відразу готове стереозображення і роблять цифрову фото-рамку, на якій стереозображення буде об'ємним без окулярів. Рамка, на мій погляд, буде досить популярною. Зараз SONY анонсує дзеркалку "альфа" з можливістю 3d зйомки.

Інша розробка робилася для контролю над населенням. Об'єкт зйомки висвітлюється послідовно декількома спалахами, отримані дані з камери обробляються складними алгоритмами, і в результаті виходить 3D модель об'єкта. Недолік - зрозуміло, 3D модель тільки тієї сторони, з якою проводиться зйомка. Так само під сумнівом якість отриманої моделі.

Самим передовим на даний момент є 3D сканер. Ним роблять 3D моделі предметів мистецтв та історичних цінностей. Задоволення дороге (найдешевший що я зустрічав коштував близько $ 40 000) і вимагає додаткової роботи майстра по 3D моделюванню для виправлення помилок і т.п. Зустрічається вкрай рідко. Використовується також при розробці дизайну автомобілів та на анімаційних студіях (типу Pixar).

Найперспективнішим у створенні 3D, як пророкують фантасти, є лазери. Як вони працюють ми бачили в безлічі фантастичних фільмів, залишилося тільки зробити. Зараз існують гарні лазерні шоу і, я сподіваюся, не за горами ті часи, коли фантазія фантастів втілиться в реальність, як це часто траплялося в нашій історії. Об'ємної вам тривимірності!

3D захопило уяву виробників фільмів з перших же днів появи нового формату. Першим 3D матеріалом, про який відомо, є фрагмент з фільму 1915 Jim the Penguin. Однак 3D фільм, завжди залишався лише нововведенням, ніколи не переходячи в широко поширений стандартний формат для фільму.

Існують перешкоди, які утримують 3D формат від становлення популярним форматом. 3D зображення складно фіксувати на плівці, необхідні спеціальні пристосування для камери, які складно контролювати через їх стереоскопічний ефекту.

Захоплення 3D зображення може вносити штучну нестиковку між лівим і правим зображеннями, що напружує зір, викликаючи головний біль у глядача. 3D-захоплення також дуже проблематичне для виробника, що бажає зберегти певну об'ємну перспективу між взаємопов'язаними сюжетами. З точки зору оператора кінотеатру - високоякісне 3D зображення важко проектувати в кінотеатрі. Проте деяким вдалося домогтися цього, наприклад, вітчизняна система Стерео 70 і її західний аналог IMAX 3D. Незважаючи на те, що в масовому кіно пробувалися різні підходи, всі вони зазнали невдачі, внаслідок недостатньо високого рівня якості або складнощів з використанням. Не дивлячись на ці недоліки, серед виробників фільмів є шанувальники 3D, які проявляють ініціативу і використовують 3D формат, щоб розповідати свої історії. Серед них Джеймс Камерон («Привиди Безодні» і «Танець Безодні»), Роберт Родрігез («Діти шпигунів 3D - Гра Закінчено» та «Пригоди Шаркбоя і Лави») і Роберт Земекіс («Полярний Експрес» і планований на 2007 рік «Біовульф »з Анджеліною Джолі в головній ролі). Нещодавно компанія Disney увійшла в історію, випустивши мультфільм «Курча Ципа» у форматі 3D в цифрових кінотеатрах.
 

З розвитком цифрового кіно,були вирішені всі технічні труднощі створення 3D стереокіно. Що дозволило створити сучасний цифровий 3D кінотеатр. Варто відвідати один 3D сеанс, який, всього на 20-40%  коштує більше ніж сеанс у стандартному цифровому кінотеатрі,щоб відчути всю фантастичну атмосферу яку дарує нам ця диво-технологія!
 

« До списку статей


Увага! Коментарі модеруються до того, як вони будуть опубліковані на сайті.
Ми не гарантуємо термінів розгляду ваших коментарів. Ваш коментар може бути не розміщено, якщо він не відповідає вимогам сайту.

Автор:


Відгук:




У Львові

Прогноз погоди у Львові на 5 днів Курсы наличного обмена на сегодня


Фотогалерея «Львів старовинний»

Афіша кінотеатрів
IMAX

Афіша театрів
Львівський Національний Академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької
Львівський драматичний театр ім. Лесі Українки
Перший український театр для дітей та юнацтва
Театр ім. Марії Заньковецької - велика сцена
Театр ім. Марії Заньковецької - камерна сцена

Останні записи в блогах
« 1/5 »

Читати всі записи »

Мій обліковий запис
Логін (e-mail):
Пароль:
Забули пароль?

Не зареєстровані на сайті? Реєструйтесь і отримайте безкоштовну скриньку ВашеІм’я@lvivposter.com!

Також ви можете увійти за допомогою облікового запису іншої системи (виберіть сервіс, на якому розміщений ваш існуючий e-mail):

Соціальні сервіси

Поділіться корисною інформацією з друзями! Додайте цю сторінку в закладки або у вашу улюблену соціальну мережу:

Класс!

 

Продвижение сайта - WWA

створено "літом" :), 2010 року
© 2010-2013 Львівська афіша
Всі права захищені. При використанні матеріалів зворотня ссилка обов'язкова.